Khas untuk jobseeker.....pencari kerja....yg belum ada kerja...yg nak tukar kerjaya....nak kerja di tempat yg lebih best atau sebagainya.....kalau anda dah ade kerjaya yg mantap, kerja tetap bertaraf swasta atau kerajaan pun kena ambil perhatian...mane tau kot2 tibe2 diberhentikan kerja ke (opss jgn lah cmtu ek)....
Cara penulisan resume yg baik (actually dpt daripada jobstreet....tp tk bleh tepek terus kat sini...kang kena saman pulak...):
- Resume tak perlu di label sebagai "Resume" ke "My Resume"...tak payah ok!tak perlu apa2 label....
- Gambar sgt perlu...WAJIB.....supaya orang ade "feel" nak baca resume tersebut......gambar tu pulak hendaklah formal (ukuran passport)...bukan gambar mcm kat facebook.....bukan gambar korang yg tengah pegang kucing ke...tgh berteduh di bawah pokok sena ke...JANGAN!-(sesuai dgn jawatan)
- First page and second page mesti ada maklumat2 penting seperti talent skill, pencapaian terbaik, kriteria yg ada pada jawatan yg ingin dipohon serta kekuatan personaliti....jgn lupa letak anda seorang yg bermotivasi tinggi serta bersemangat....org2 yg mcm itu diperlukan untuk bekerja!
- Untuk butiran peribadi...tk perlu letak personal data byk sgt...yg penting dan related dgn jawatan jer letak.....contoh bilangan anak ke...ketinggian,berat,tk yah letak ok....tp kalo nak jd model ke artis ke.....kena la ltk berat dan tinggi kan.....
- Off course kena letak alamat dan no telefon n emel...supaya senang untuk dihubungi
- Untuk ruang education background....perlu letak grade untuk setiap level.......kalo mintak kerja taraf executive...tk perlu letak pencapaian masa sekolah menengah dan rendah......tulis tempoh belajar di universit @ kolej......pencapaian terbaik
- Language skill.....perlu rate kan berapa...contoh....english...writing :9....
- Working experience.....tulis nama company lama, jawatan yg disandang, deskripsi tugas.....bermula dgn kerja sekarang diikuti dgn kerja2 terdahulu....pastikan pengalaman kerja anda ada hubungan dengan kerja yg ingin dipohon.....
- Kalo ade pengalaman kerja yg bertahun2 lamanya...pastikan tulis working experience dulu sebelum education background........(nampak tk pengalaman tu lebih penting berbanding tahap pendidikan?)
- Sila tulis sumbangan anda kepada peningkatan company....atau kerja2 yg dah anda buat...yg ada hasil membanggakan....tulis sesuatu yg unik ttg anda...supaya org tertarik nak ambil anda bekerja...
- untuk deskripsi tugas...tak perlu tulis kerja2 harian......summarize kan jer....
- Kalo dh lama bekerja tu...tk yah la nk tulis co-curiculum activity.......itu kalo nak mohon sekolah asrama ke..baru fisrt time keje ke...boleh la.......byg kan kalo dh 10 tahun kerja...tibe2 dlm resume ada lak "Hari Sukan Sekolah-lari 100 m..."lawak!padahal sekarang nak lari 20m pun tak larat...
- Kena tau bidang kerja yg ingin dipohon....masukkan elemen2 yg ade kene mengena je.....contoh kalo nak minta kerja berkaitan bidang memasak...tk perlu la cerita pasal hal sukan....
- sekarang ni byk company yg guna 'digital database' untuk pilih resume terbaik untuk diteliti...jd penting untuk kita masukkan "keywords".....perkataan berkaitan dengan apa yg majikan cari perlu ada dalam resume anda......
- Jangan nomborkan resume anda...(tak perlu mukasurat)
- Pastikan resume nampak bersih....tk yah a nak corak2 ke ape....
- tkyah tulis resume panjang2.....
- untuk tambahan.....ceritakan lebih ttg pencapaian dalam kerjaya,value system, what makes you special, buku yg anda baca(jika berkaitan),tujuan hidup anda atau apa saja yg boleh menjadikan anda pilihan terbaik!
Pendek kata Resume perlu ada ini:
- gambar
- contact info
- summary -your strength,qualification,skill,years of experience
- career objective
- working experience
- education background
- skill
- additional info
- reference (min 2 person)-optional...
Ok,,,,selamat memperbaiki resume.......selamat mendapat kerja!!
Dah banyak apply kerja tapi masih belum dapat panggilan interview? Penyelesaian hanya satu. Baca link di bawah.
ReplyDelete"Rahsia Resume Power Terbongkar @ Blog Dan Duit online"
terima kasih atas perkongsian..ada perubahan saya kena buat pada resume saya. terima kasih..
ReplyDeletesama-sama
ReplyDeletethanks..
ReplyDelete