Tuesday, December 4, 2012

Hati yang tersentuh

Assalamulaikum w.b.t.......

Alhamdulillah....kita dah meniti bulan Disember 2012.....alhamdulillah kita masih bernyawa di saat ini.......belajar mengucapkan alhamdulillah.....segala puji bagi Allah....atas segala kurniaan-Nya.....Ya, saya katakan saya sedang belajar mengucapkan, membiasakan hati dan lidah mengucapkan alhamdulillah selepas melepasi sesuatu perkara..........salahkah saya turut mengajak anda membiasakan diri mengucapkan alhamdulillah....walaupun mungkin anda dah lama membiasakannya?Saya sebagai manusia memang sering lupa dan lalai dalam melalui kehidupan...tapi ini bukan bermakna saya tidak pernah mengucapkan syukur @ alhamdulillah atas segala kurniaan-Nya....membiasakan diri mengucapkan alhamdulillah maksud saya adalah seperti........cth:.selepas sampai ke pejabat dengan selamat, selepas selesai mandi, bangun daripada tidur, selepas selesai memasak, selepas dapat shopping, selepas dapat gaji............mengucapkan alhamdulillah kepada perkara2 yg saya rasa ramai manusia terlupa untuk ucapkannya................adakah saya terlalu jahil dalam hal ini??

Saya berzodiak Cancer, which shows that I am very emotional person.....ya, saya memang seorang yg beremosi.....

Menjadi manusia yang lebih baik adalah impian semua orang Islam.....kdg2 saya menonton rancangan2 keagamaan di kaca tv......apabila anda menonton rancangan yang dibarisi dengan host dan panel bergelar ustaz @ ustazah, what do you expect them to talk about?tentulah satu kebenaran kan.....kecuali jika anda anti kepada ustaz tersebut atau anda lebih hebat daripada dia......maksudnya kalau dia seorang ustaz..mungkin anda bergelar ulama'........apabila saya menonton sesuatu rancangan bercorak keagamaan sudah tentu saya ingin mengetahui apa yang mereka sampaikan dan seterusnya menambah ilmu pengetahuan saya dalam sesuatu hal........

Suatu malam saya menonton rancangan Halaqah di TV9 dengan tajuk Doa...panel yang dijemput adalah Ustaz Muhammad Kazim Alias.....host adalah Ust. Badli Shah..........Dalam kata2 aluan, host ada menyebut tentang saat Allah menciptakan bumi dan bumi bergoyang tidak stabil.......anda boleh saksikan disini. Berlaku dialog begini di dalam penceritaan ttg saat bumi diciptakan:

 "Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan angin)?" Malaikat bertanya lagi.
"Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir-Ku." Demikian Allah SWT menjelaskan..(Hadis Qudsi).
Hadis tersebut bukannya menunjukkan kelemahan Allah dalam penciptaan bumi...tapi menunjukkan kehebatan-Nya dalam mencipta bumi. Bumi adalah tempat untuk manusia melakukan kebaikan dan menggunakan segala yang Allah anugerahkan....gunung, air, angin, api semuanya sangat berguna kepada manusia.......Allah mahu kita semua bersyukur dengan kurniaan-Nya.....Allah tak mahu kita hidup di bumi yang kosong..Allah lengkapkan bumi dengan segala benda yang berguna.....dan keutamaan hadis ini adalah untuk menjelaskan bahawa DOA itu sangat penting dalam kehidupan manusia...ia adalah perantara antara manusia dan Tuhan mereka.......Allah itu Maha Mengasihani....dan Allah sentiasa memakbulkan doa hamba2-Nya......
Hadis tersebut seperti menyuntik semangat saya untuk terus berdoa dengan bersungguh-sungguh....tambahan pula saya sedang melalui kekaburan ttg hala tuju hidup saya......lalu saya berkongsi ttg hadis tesebut di facebook melalui artikel iluvislam di sini
Namun saya bersedih apabila ada umat Islam mempersoalkan kesahihan hadis tersebut...seolah-olah dia lebih berilmu daripada orang yang menulis dan menyebarkan hadis tersebut.......tapi siapalah saya untuk menegur dia....semoga Allah berikan dia petunjuk dan hidayah.....

No comments:

Post a Comment