Friday, July 12, 2013

Tazkirah Ramadhan yang menyentuh hati.....Jom baca!

Assalamualaikum w.b.t.....

Selamat berpuasa kepada semua umat Islam. Semoga Ramadhan kali ini memberi banyak keinsafan kepada kita.

Berkongsi tazkirah daripada seorang imam....

"Seminggu sebelum puasa saya berhenti di sebuah R&R untuk menunaikan solat Asar di surau. Ketika mengambil wuduk, saya terdengar seorang lelaki membaca Al-Quran dengan sangat tidak fasih (merangkak-rangkak)..di sebelahnya ada seorang lagi lelaki yang menyemak bacaan rakannya...namun lelaki itu juga turut tidak fasih membaca Al-Quran. Sengaja saya solat berdekatan dengan kedua-dua lelaki itu. Sehingga selepas solat (di mana 20 minit telah berlalu), kedua-dua mereka baru dapat menghabiskan 2 baris ayat. Subhanallah.

Ketika saya ingin meninggalkan surau, terdengar pula perbualan 2 lelaki tersebut...Lelaki A: Sempat ke kita khatam bulan puasa ni? (beliau berkata dengan sangat serius dan ihklas)....Lelaki B: Mestilah sempat...kan kita dah start baca Quran sebelum bulan puasa lagi........."

Orang yang macam mereka pun berusaha sedaya upaya untuk merebut ganjaran di bulan puasa...bagaimana pula dengan kita?Mungkin kita pandai sembahyang, pernah khatam quran.....tapi berapa kali kita selak al-quran ketika ini?lebih2 lagi di bulan Ramadhan yg mulia ini....hmm fikir-fikirkan.....

No comments:

Post a Comment