Monday, September 9, 2013

Kenaikan harga minyak: Saya sokong dan tak sokong

Assalamualaikum w.b.t......

Pelbagai pendapat dan tak kurang juga maki hamun yang dapat didengar dan dilihat di merata-rata media sosial berkaitan isu kenaikan harga minyak RON95 dan RON97.......tapi apakan daya kita cuma rakyat biasa.......Sultan pun tak boleh mengambil tindakan...inikan pula kita yg kerdil ini....kan....

Apa yg saya faham....kenaikan harga minyak ni sebagai usaha untuk menutup/cover balik perbelanjaan negara kita.....maksudnya sebelum ni kita dah pakai duit dari mane2 sumber....so sekarang kita kena ganti balik....kalo tak...pihak yang satu lagi akan kekurangan duit.......dan melalui firasat saya (cewahhh)...ada byk sumber yang telah kita gunakan sebelum ini...maka byk la lobang yg perlu kita tutup..........dgn erti kata lain...sekarang masanya kita kena byr balik utang laaaaa.....hehehe....jadi jgn buat2 terkejut lagi lepas ni kalo ada benda2 yang akan naik lagi....hehe....tungguuuuuu jer lah......mcm kita tgu BRIM RM1000.......HAHAHA.....maaf saya bukan insan terpelajar sgt yg dapat memberi fakta dan ayat yang betul untuk isu ini....

Setelah keputusan dibuat untuk menaikkan harga minyak secara serta merta......maka berdentum dentam lah pendapat yg dikeluarkan oleh masyarakat..semua org tak sokong....sebab tu PM tak boleh bincang perkara ni dgn rakyat sebelum menaikkan harga...sebab confirm rakyat tak luluskan...kan?hehe

Saje nak share pendapat2 cedekiawan/pemikir/rakyat jelata yang membantah kenaikan harga minyak ini:


  1. Kurangkan gaji menteri.....saya SOKONG
  2. Kurangkan elaun menteri.....saya SOKONG
  3. Kaji lebih mendalam bagaimana supaya dapat elak drpd naikkan harga minyak....saya SOKONG
  4. Berjimat cermat........saya SOKONG
  5. Kongsi kereta/kenderaan..........saya SOKONG
Walopun perkara2 di atas amat sukar kita laksanakan......tetap SOKONG...kan?

Tapi ada satu perkara yang membuatkan saya terfikir dan saya TAK SOKONG......"kenapa naikkan harga minyak suka2 hati........kasihanilah mereka2 yang miskin, yg dok di kampung, yg hidup susah...."

Bagi saya itu satu pendapat yg hipokrit.....bukan bermaksud saya tidak mengasihani mereka.....tapi cuba kita fikir......

Selama ni kita beli pakaian mahal2/byk2 ade tak ingat golongan susah?kita beli i-pad, i-phone bagi anak2 pakai...kita igt tak golongan miskin?kita belanja time raya bukan main lagi klik sana klik sini kat internet beli mcm2..pegi shopping sana sini.......beli kueh raya berlambak2 tapi tak abis pun......jbtn2 buat jamuan raya sebulan dgn mkn mcm2....(bukan korang kuar duit kan....duit sape tu?hmmm)mase tu ade kita ingat golongan yg tak mampu tu?kita melancong sana sini ade tak kita igt nak bersedekah kt mereka yang makan pun kais pagi mkn pagi?tu belum cakap lagi pasal kita beli kereta  beli rumah ...time naik kereta besar tu ade kita nak bg tumpang kat org susah yg tengah jalan kaki??ade??takde kan.......kita ni nama jer pergi keje setiap hari...bulan2 terima gaji....tapi bagaimana kita memanfaatkan watu kerja kita?kerja sikit, ber FB  jer lebih..(ehemmmm mengata diri sendiri rupenya)....time tu ade kita pikir org susah tu susah2 pegi membanting tulang demi sesuap nasi??sempat ke kita fikir pasal diorang????

Abis tu nape time2 cmni baru kita igt kat golongan susah tu?Apakah selama ini kita belanje tak hengat sebab kita menumpang kesenangan mereka??maksudnya...ketika semua harga diturunkan....dan yg miskin dapat hidup senang...maka kita akan bertambah senang????kita bertambah senang apabila mereka hidup senang???cmtu ke???

Fikirlah........jgn hipokrit.....jgn kerana fahaman politik, kita buta kekhilafan diri sendiri......jgn gunakan nasib org lain untuk kepentingan diri sendiri........ampun ye!




No comments:

Post a Comment