Tuesday, December 22, 2009

andai ku tahu,,,,

andai ku tahu,,,,,

soklan2 yg bakal dikemukakan,pasti aku tk payah susah payah bersengkang mata menstudykan diri,,,,cuba mengingatkan pelbagai akta,sejarah juga falsafah,,,,angka bajet pun pernah singgah di pale otak ni,,,,,termasuk name menteri ketua pengrah la per bender lagi,,,,,terpaksa juga mem'prepare' kan jawapan kepada soalan pengenalan diri sejurus sebelum dipanggil masuk dgn penuh perasaan berdebar.......

andai ku tahu,,,,,

ncik2 akan menyuruh saya membaca surah al.asr dan surah ial alaq (iqra'.)....pasti aku akan meneruskan bacaan quran ku semalam kerana kebetulan dh smpai ke helaian ayat2 lazim,,,,,,ketika itu hati memberontak untuk meneruskan bacaan tapi bagai ader bisikan,,,cukup2,,,study!....mmm ader berapa surah lazim yg awk tahu?sy tk pastilah ncik,,,tp kalo ncik suoh baca,,,insyaalllah saya bleh,,,hmm baca surah al asr......k pas....aper maksud ayat yg awk baca td?ha?demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,kecuali org2 yg beriman dan mengerjakan amal soleh dan menasihati  supaya mentaati kebenaran dan menepati kesabaran (huh ni lepas tgk tafsir quran)...masa ditanya aku jawab.....surah tu berkaitan masa.......hah...nasib baik awk dapat jawab,,,kata ncik tu smbil pandang mbr kat sebelah yg mcm dh tak tahan sgt lapar(time tu 1245 t/hari),,,,aku kata,,,,eh eh ye ke,,,nasib baik..... (smbil urut dada)....k baca pulak surah yg aper tu,,,,"bacalah"....aiseh ncik tu yo yo or jer la nak uji org,,,,,,,,,dgn konfiden aku jawab...oh yg iqra' tu...(ceh2,,,padehal ni soklan bocor,,,ramai yg kena ty surah ni sblm aku,,,,,dan kitorang sempat cuba2 menghafal...tp hampeh)...dpt ingat 6 ayat drpd 19 ayat...fuh!sadaqallahula'zim,,,,,,,ncik tu yg smbung pas ayat yg keenam tu sebab aku tersengih2 bgtau,,,,smpai situ jer ncik,,,,,kekekeke.....

andai ku tahu,,,,,

ader satu mlm tu mimpi kena saman sebab tk pakai seat belt ketika memandu,,,,,,gelabah giler time terjaga......so on d way ke tpt temuduga penuh berhati2 dgn memakai seat belt setiap masa,,,,,selamat sekejap......time tgu turn ntview dpt byk miscol(hnset silent) drpd bayeh (my brother laa dok kat kedah)......ala nak ckp ngan mak ke,,,kol la kkmah,,,aku sms cmtu.....pastu dia kol lagi,,,miskol lagik,,,,,(sibuk hafal surah)....dan selepas di ntview,,,aku kol bayeh,,,,,,rupanyer dia cek online saman.....hah?speed trap?hah?rm300?hah?tk leh renew roadtax?hah?depan klinik ampangan?bukan tu bukit ke?sehari sblm raya aji tu....(ngan hasmah)cesssss....takkan la aku yg bwk keta berat nih bleh kena speed trap kt bukit?aduhhh.........pegi kt tpt byr saman sbn tu tanya bleh kurang ke tak,,,(kata bayeh)...ala,,,,,ingatkan kena pakai seat belt jerrrr,,,,,,aduiii

andai ku tahu,,,,,

dimana letaknya rezeki,,,pasti akan kuusahakan ke arah itu....pasti akan ku berwaspada jika ade malang terbau,,,huh,,,,,

namun ku tahu,,,,,

setiap kejadian ader hikmahnye,,,,pautkan doa setiap ketika,,,aku hanya hambaNya........


No comments:

Post a Comment