Thursday, February 24, 2011

Sudah jatuh ditimpa tangga....dan Kembara pun meletup!

Assalamualaikum w.b.t.....

Situasi seorang wanita......

Dia seorang wanita......jatuh cinta dengan seorang penagih dadah....sudah jodoh,selamat bernikah.........adat penagih dadah,keluar masuk pusat serenti menjadi perkara biasa dalam hidup....di saat suaminya ke 'sana' dia lah yang menjaga anak2 mereka,mencari rezeki menoreh getah........apabila suami sudah 'keluar'...dia sentiasa berharap suami itu akan berubah.......dia juga mempunyai seorang ibu...yg mana dugaannya....seorang tua yang telah nyanyuk...tinggal bersamanya......juga bersama seorang anak saudara yg kecil tidak beribubapa,,,yang juga sakit,tidak sempurna seperti kanak2 lain.......dia saya lihat sebagai wanita yg sangat tabah.....

Ketika suami sudah berubah,,entah di mana silapnya....wanita itu diceraikan dengan talak 3.....talak 3??ya,talak tiga........namun dia tegar membesarkan anak2 dan menjaga ibunya,juga anak saudaranya....walaupun sepanjang itu dia dihina oleh ibunya sendiri...tidak dapat dipastikan penghinaan itu ketika ibunya sedar atau pun tidak...tapi...sangat kasihan........

Dugaan datang lagi,ketika mencari rezeki di kebun getah,jiran tetangganya sibuk membantu memadamkan kebakaran di rumah wanita itu......cuaca yang panas seakan membantu maraknya api ke seluruh rumah,,,mujur ketika itu ibu dan anak saudaranya berada diluar rumah........kereta kembara yang baru dibelinya juga hangus sekelip mata......dugaan........dan ketika dia sampai ke rumah itu,,,,,tiada apa mampu dilakukan,,,hanya terkulai layu..........

Sekuat semangatnya,saya yakin dia akan mampu untuk terus melangkah ke hadapan......dan saya tertanya2....apakah dugaan yg saya terima sehingga hari ini sehebat dia?dan mampukah saya mengharunginya jika saya berada di tempatnya?

Astaghfirullah....Ya Allah, Kau kurniakanlah kekuatan kepada hambaMu itu.....dan Kau jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa bersyukur,,,,,,Amin....

No comments:

Post a Comment