Sunday, March 20, 2011

Analogi

Assalamualaikum w.b.t.....

Saya ada memelihara kucing...banyak.....nakal2 semuanya....jadi saya kurung mereka di dalam kandang/sangkar........kalau mereka dilepaskan keluar,pasti habis rumah jadi tunggang langgang,ataupun mereka akan bergaduh dengan kucing2 orang lain yg memang suka bertandang ke rumah ini.....

Walaupun sudah di kurung,,,saya tetap menjaga mereka...membersihkan kandang mereka...memberi mereka makan pada waktu pagi,tengahari dan petang....saya juga melepaskan mereka keluar pada setiap pagi supaya mereka 'mengenal tanah'...waktu selebihnya mereka bersantai di dalam kandang.....

Pada satu2 ketika...Mok Pet (kucing jantan) akan mengiau tak henti2.........biasanya kalau dia dah terberak& dah rase geli nak tido dlm kandang tu......Ayu (kucing betina) suka mengiau minta dikeluarkan.........kadang2 juga mereka mengiau minta cepat di beri makan........

Tapi saya sebagai Tuan mereka hanya akan melayan mereka pada masa2 tertentu.......misalnya..mereka akan diberi makan pada jam 8 pagi,1 tengahari dan 6.30 petang.....tak kesah la si Mok Pet tu mengiau macam mana pun....Saya juga takkan mengeluarkan aYU Yg sering rimas di dalam kandang.......kerana saya tau Mok Pet tetap akan kenyang dan Ayu pasti lebih selamat tinggal di dalam kandang.....

Saya sebagai Tuan mereka lebih tau apa yg perlu dilakukan.....kerana saya lebih hebat daripada mereka.......

Begitu juga lah dengan Tuhan kita....Dia lebih mengerti apa yg hambaNya perlukan........Yang pasti Dia takkan biarkan kita selama2nya meratapi sesuatu....Dia pasti akan memberikan apa yg kita mahu....Dia tahu bila masa yg sesuai untuk memberi sesuatu untuk kita..........Dia lebih Berkuasa...Dia lebih Mengetahui.....jadi,sabarlah.............

p/s:cuma sedikit perbandingan.....bukan menyamakan manusia dengan Tuhan....wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment