Friday, December 13, 2013

Pembatalan Hak Milik Kereta

Assalamualaikum w.b.t....

Salam Jumaat readers....semoga senyum2 selalu...hehehehe

Did u know apa maksud pembatalan hak milik kereta? (oh my english)

Pembatalan hak milik kereta merupakan surat yang membatalkan hak milik bank ke atas kereta kita. Ini perlu dilakukan apabila kita dah abis bayar loan kereta dengan bank. Mereka akan memberikan kita satu surat untuk di bawa ke mana-mana cawangan JPJ untuk dibatalkan hak milik. Selagi kita tidak berbuat demikian maka selagi itulah kereta kita berada di bawah hakmilik bank. Faham?hehehehehe

Saya dah abih bayar kereta sejak Januari 2012. Tapi saya tak pergi pun JPJ atas alasan:

  1. JPJ jauh, kalau sebelah rumah je boleh la pegi cepat
  2. Kena amik cuti, saya suka bekerja (wek wek)
  3. Ramai orang yang berurusan dengan JPJ....selalu penuh, malas nak tunggu giliran

Namun, atas sebab2 tertentu saya terpaksa pergi jugak JPJ Cawangan Bangi pada hari ini. Cawangan ni terletak di Seksyen 7, dekat roundabout ada signboard JPJ, ambil pukul 9, jalan terus, belakang Petronas (belah kanan, so kena u-turn atau masuk simpang).

Seperti yang kujangka, uiiii aiii ramai nye orang, penuh!!!

Saya pun menuju ke kaunter untuk ambil nombor giliran sambil tanya petugas di situ...."ni boleh buat kat JPJ sini ke?"(smbil tunjuk surat)..

Dengan tersenyum petugas itu menjawab..."Boleh, kat sini je, takyah g kaunter"...sambil passing kat pegawai kat sebelah dia....

Then pegawai tu tengok surat, check dalam komputer...lepas tu dia cop "DIBATALKAN" kat geran kereta dan signature.

Thats all......tak sampai 3 minit pun urusannya........cepat kan?



Kalau tau macam ni, dah lama dah saya buat...takyah tunggu dekat 2 tahun...haha

12 comments:

  1. Assalamualaikum puan..nk batalkan hakmilik tu kena bayar pape x?

    ReplyDelete
  2. Salam tuan, bank mmg perlu bagi "release letter" tak? Sbb bila sy settle byr kereta sy, dia suruh pegi jpj after 1 week, dia bagi greencard je.. release letter xda..

    ReplyDelete
  3. Salam ..Owner ke yg kena pergi

    ReplyDelete
  4. Salam admin...saya baru lepas loan...kereta dah 2minggu saya tnggu tak siap lagi..puspakom dah siap buat..cuma tinggal tukar name je blum..saleman kedai tu ckp ada masalah dgn bank..die ckp geran tu blum di batalkn lagi dari bank..blh bagi penerangan tak admin saya kurang fhm

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk beli keta second hand ke?saya tak sure.....tp rasenya owner yg kena g bank amik surat batal hakmilik dulu. dia yg kena settle kan.

      Delete
    2. sma la mcm aku kna skg..oner ckp dh abes byar 3taun lps tp dah 3ari oner mtk bank release kan geran tp xrelease2 lg..pening2..nk bg blk keta,oner dh gna dt abes..hhmmm...

      Delete
  5. Salam. Tumpang bertanya. Utk pmbatalan hakmilik bank tu adakah perlu owner tu sendiri yg hadir ke jpj atau boleh oleh org lain misalnya adik atau pun abg?

    ReplyDelete