Monday, December 2, 2013

Perginya seorang sahabat 1.12.2013

Assalamualaikum w.b.t...

Harini masih lagi hari yang suram buat diriku....Semalam perginye seorang sahabat...Haiza nama dia..Al-fatihah untuk arwah..kami bersahabat sejak di sekolah menengah....duduk asrama mmg la rapat kan....tapi bukan dengan semua org kita boleh frens forever.....

Arwah pergi 1.12.2013 (ahad) jam 6.50 pagi....mula2 dia demam jer sminggu gak....lepas tu semput (mmg dah ada).- (warded hosp swasta memula)...tak sangka semput tu jadi kritikal sehingga terpaksa masuk ICU Hospital Serdang pada 28.11.13 (Khamis)....mula2 masuk ICU tu kandungan Oksigen dia sangat sikit.....Aku sempat datang melawat pada Sabtu (30.11.13)......I feel sorry to her...byknya wayar2 masuk seluruh badan.....at that time, dia yang mengandung dh 4 bulan terpaksa digugurkan bayinya pada jumaat (29.11.13)...masa tu dia dah tak sedar.......hmm siannya....masa aku ziarah dia kat hospital tu kandungan Oksigen dah mula meningkat....so aku positif yg dia akan sihat kembali.......

Tapi kuasa Allah mengatasi segalanya....Pada petang Sabtu tu Doktor cakap jantung dan buah pinggang beliau dah mula rosak n body dia dah tak respons ngan ubat.....(actually kat dalam paru2 dia dah ada bakteria)...so merebak la ke tempat lain...takutnya aku time tu...kesian kat Haiza....

Aku sedih sangat tgk keadaan dia kat hospital tu.....tapi bila dia pergi kepada Pencipta, aku redha...itu yg terbaik untuk dia....tak sanggup aku tengok dia menderita sorang2 camtu........1.12.2013 tu adalah hari terakhir aku dapat menatap wajahnya...masih terukir senyuman walo dia menderita sblm ni...subhanallah...sempat gak aku menyertai kumpulan kariah Masjid UPM utk memndikan jenazah beliau....Jenazah beliau dimandikan dan dikafankan serta disembahyangkan di Masjid UPM sebelum dibawa ke kampung beliau di Rembau untuk dikebumikan. Anak beliau juga terlebih dahulu dikebumi di sana pada Jumaat (29.11.2013)....

Namun kenangan bersama arwah tak mungkin ku lupa....telalu banyak kenangan indah....mase kitorang dh keje pun masih lg contact....pegi beraye sama2....kdg2 keluar jenjalan..penah g holiday kat Cameron Highlands...ade gak dia dtg rumah sewa aku n aku pun penah g umah sewa dia.....kitorang ade je berbalas kunjungan rumah kt kampung.....time kakak dia kawin pun dia jemput dtg.....time dia kawin mestilah aku kena datang kan....ni entry mase dia kawin. Klik.

Gambar masa naik 'Eye on Malaysia'

Time ni beraya kat rumah Nani kot...ke Isda..?

Masa g Cameron Highlands 2008

Gambar bawah kiri tu kitorang bergambar dengan Pakdot....cikgu sporting masa kat sekolah menengah.


Last aku jumpa dia mase raya tahun ni.....dia wt makan2....walopun aku tak dijemput, saje je dtg menyibuk...ntah ttibe rase nak jumpa dia lagipun time tu jumpa sorang lagi kawan baik, Isda nama dia....so kitorang call arwah ckp nk dtg...hmm langkah kanan kan....dapat la merasa juadah yg disediakan...

Time tu mmg nampak arwah ni nampak lain....dia nmpak lebih byk diam daripada bercerita....tp mse tu aku fikir mungkin sebab dh lama tk luangkan masa bersama, kekok kot nak bersembang.....lgpun ade kwn2 dia yg lain kat situ..dia kata dia wt makan2 tuk kwn2 husband dia n jiran2...tu yg tk jemput ramai kawan dia......masa nak balik baru la sempat borak kat luar rumah...itupun sebab Isda tanya pasal rumah sewa dia n kucing2 dia.....kalo Isda tak tanya, cmtu je la kitorang pergi......

Memang mcm tu kan...orang yang dah dekat masanya mengadap Illahi mmg byk diam....mungkin tknak org2 yang rapat terasa sgt kehilangannya nnti.....dia dh tknak mencipta kenangan bersama kot......mase amik gbr pun kitorang amik guna fon camera kitorang...padahal sebelum2 ni dia mmg suka amik gbr guna fon camera dia....hmm petanda yg kita tak perasan kan.....

Masa dia sakit pun, tak menyusahkan org yg nak dtg melawat.....dekat je hospital serdang...ramai kwn2 dia boleh datang ...dia meninggal dunia pun hari ahad....kebanyakan org cuti,,,so boleh la dtg ziarah.....

Ni gambar last dengan arwah:
Arwah yang pakai baju hitam....

Masa tak boleh diputar kembali kan....Kalau di ingat kembali, sebelum ni arwah mmg selalu selsema, batuk n migrain....benda2 yg nmpak kecil dan kita yg tgk ni tak take serius......padehal dia dh lame menderita....hmm.....semoga dia tenang di sana. Al-fatihah.

No comments:

Post a Comment