Thursday, April 3, 2014

Pelik dengan segmen Dr R

Assalamualaikum w.b.t.

Jika korang pendengar radio Hot FM, pasti korang kenal dengan segmen Dr R. Segmen ini ke udara pada setiap hari Rabu (7.30 pagi- 8.30 pagi). Segmen ini dikendalikan oleh Dato Rosyam Nor di mana beliau akan menjawab solan-soalan yang diajukan oleh pemanggil telefon.

Yang saya pelik, kita tau Rosyam Nor bukanlah seorang motivator, inspirator mahupun doktor, tapi para pemanggil selalu mengajukan persoalan yang serius. Dengan suara yang serius dgn nada betul2 mengharapkan jawapan yang serius dari Dr R.

Walaupun Dr R mampu memberikan jawapan yang serius, namun dia tidak dapat lari daripada karektor beliau yang sebenar. Pasti ada ayat2 merapu yang terkeluar daripada mulut beliau. Saya tak salahkan beliau yang mampu membuatkan saya tertawa di pagi Rabu dan saya juga tak menyalahkan pemanggil yang menelefon...cuma saya pelik....napa tanya Dr R? Hok aloh...

Antara soalan yang diajukan:

1. Saya bosan dengan keja saya sekarang (mcm aku je ni), saya ada dapat tawaran keje lain tapi kena balik kul 7 mlm. Jadi patut ke saya stay je keje sekarang atau keje je kat tempat baru tu?


Jawapan Dr R.
Stay je dgn keje yang sekarang ni. Kalau tukar2 keje tu tanda kita tak fokus, takde matlamat kehidupan. Tk payah keje yang kat tempat baru tu,nnti kena balik kul 7 malam. Itu time mambang keluar.

2.Saya ada adik yang bermasalah. Bagaimana saya sebagai abg nak tolong adik.


Jawapan Dr. R.
Ko ni abg yang bagus. kena tanya adik tu betul2...Masalah tu tak semestinya datang dari keluarga, mungkin masalah peribadi atau masalah dari luar....bla bla bla bla....(tibe2 dia suh pakai ikan parang, ntah apa aku pun tak paham tapi boleh gelak2).

Pastu ada satu tips dari Dr R tentang sauna.

Kata beliau, tak semstinya orang berduit je boleh pegi sauna. Takde duit pun boleh. Tiru macam dia...pakai towel, masuk dalam kereta yang parking kat tengah panas. Takyah bukak aircond mahupun tingkap. kan sauna tu.....hok aloh!Macam2...

Tu je yang saya ingat. Yang lagi pelik tu saya sangat suka dengan segmen ni sebab saya peminat Rosyam (ooppppssss). Semangat tau dgr segmen ni walopun merapu. Di akhir segmen mesti ade puisi. Tak sempat nak rekod n salin balik puisi tu sebab selalunya dgr segmen ni masa tengah drive pergi keja.


No comments:

Post a Comment