Nuffnang

Tuesday, March 2, 2010

Penjagaan Orang Tua

Sape masih ade ibu dan ayah angkat tangan!!!!kalo kat kelas Form 1 mesti semua angkat tangan...sebab tu mmg feveret diorang....angkat tangan smbil menjawab sebelum bangun,,huh!!

Td g klinik,,anta mak amik ubat....so TERPAKSA skip latihan rumah sukan,,,,,guna huruf besar bagi menggambarkan betapa terpaksanya menskip latihan,,,,,kuikuikuikui...............

sambil tgu mak,,,,ade seorang budak menegur........

Budak: Kak,umur berape kak?
Aku:29
Budak:Saya ada buat soal selidik,,,akak tolong jawab eh...
Aku:(malas)....soal selidik aper?
Budak:Tak jawab pun,,,,,,,dia bg jer borang tu ngan pen....

Ooooo dia praktikal rupanya....baru nak grad Diploma pembantu perubatan........Soal selidik tu adalah berkaitan Penjagaan Orang Tua Oleh Org Muda (cmtu la lebih kurang).

Nasib baik dia bagi borang tu kat aku,,,sebab umur maksimum kat situ adelah 29,,,,,that means dia masih tgk aku dalam lingkungan umur tersebut,,,,kekekeke......

Soalan biasa jer,,,tp sangat menyentap...antaranya.....selalu ke bwk mak ayah jalan2?amik berat tak pemakanan mak ayah?anda rase mak ayah anda pelupa atau nyanyuk?masalah yg dihadapi semasa menjaga mak ayah?dll yg membuatkan aku berfikir kembali,,,,,,,

biasa kan dengar ,,,mak ayah boleh membesarkan dan menjaga sepuluh anak2....tp anak2 nak jaga mak dan ayah sangatlah payah,,,ader jer alasan....terutamanya biler mak ayah dah berumur 66/70 ke atas..........tetapi sebelum anda mncari seribu alasan untuk tidak menjaga atau menjenguk kedua ibu bapa sementara mereka masih ada...........tataplah kedua belah tangan mereka yg telah membesarkan anda selama ini,,,,,mentang2 lah anda dah berjaya kan,,,dah ade gaji besar,kereta besar,rumah besar, anak2 pun dah besar......"eh,aku la yg berusaha sendiri,,,,bukan mak ayah aku yg bekerja,,,bukan diorang pun yg pergi interview"....fuh jgn beb,,,,jgn cakap mcm tu............kerana doa mereka lah kehidupan kita diberkati dan dirahmati Allah........tak caya tgk lah biler mereka dah tak ada kat dunia nih,,,,,time tu baru kau tahu langit ni tinggi ke rendah,,,,nangis air mata darah pun tak berguna lagi.........

pernah la jugak google cari cara menjaga org tua dgn cara yg betul......tp tkde yg berkenan dihati(sebenarnya tak jumpa).....tapi yg penting adelah SABAR.......iyer,,,,mereka sgt manja,,,,selalu minta perhatian,,,,,,,,,,,,tu la yg buat bila kita tak marah,,,,dikata marah...diorang sensetif.........jadi jagalah hati mereka,,,,,kerana dari hati  itulah yg akan meriakkan kegembiraan di wajah mereka,,,,dan dari hati itulah juga yg akan mengalirkan air mata apabila tersentuh...................ingatlah tanggungjawab kita terhadap mereka sementara kita masih ada masa......

1 comment:

  1. Untuk maklumat mungkin berguna pada mereka yang memerlukan. Pusat Jagaan Dan Rawatan Warga Emas Husna Arrashid di Taman Melawati untuk warga emas islam. Jagaan secara harian mahupun sebagai penghuni tetap. Penjaga dan kakitangan terdiri daripada jururawat terlatih dan bertauliah. http:husna-arrashid.com

    ReplyDelete